Asivik

Asivik

Den danske natur er bygget ind i Asivik. Hvert eneste stykke grej er nemlig designet af erfarne turfolk, der i årevis har haft vores fantastiske natur som deres hjemmebane og på egen krop har lært, hvad der skal til for at holde turen godt kørende.

Det er sjældent, at vores vejr byder på ekstreme forhold. Men som friluftsmenneske ved du, at man aldrig skal undervurdere det danske vejr, der kan være omskifteligt, blæsende og råkoldt på en måde, der skærer gennem marv og ben. Det stiller krav til udstyr, der er gennemtænkt og bygget i ordentlige materialer!

I Danmark finder du hverken uendelige vildmarker, dybe fjelde eller høje bjerge. Til gengæld gemmer vores natur på overraskende stor variation og massevis af små perler, som ofte kan opleves helt tæt på dit hjem eller blot en kort køretur væk.

Du har helt sikkert dine egne, hemmelige steder i skoven eller på kysten og det er de fantastiske oplevelser, vi selv værdsætter så højt og grunden til, at vi har skabt Asivik.

Fra traditionelt spejderudstyr til moderne outdoor brand

Asivik har altid været en del af Spejder Sport – i hvert fald så længe de fleste, nuværende medarbejdere kan huske. Asivik er med andre ord en kær, gammel kending, der i generationer har stået for solide, klassiske basisprodukter til spejdernes grundudrustning.

Rygsække og soveposer har traditionelt været de mest synlige produkter fra Asivik. De fleste spejdere vil sikkert huske, at fx Asivik-rygsækken har hjulpet dem godt igennem de første mange ture.

Tid til en opgradering

Med sit fokus på solide basisprodukter har Asivik vokset sig større og stærkere gennem årene. I takt med denne udvikling opstod der efterhånden også et behov for at opdatere Asivik, så mærkets kvaliteter kom endnu bedre til deres ret. Spejder Sport har derfor kontinuerligt givet Asivik en række spændende opgraderinger.

Hvad står Asivik for?

”Min vision omkring Asivik er, at friluftsliv skal være tilgængeligt for alle. Alle skal kunne få del i de oplevelser, det kan give at færdes i naturen, at nyde naturen, at være i naturen”, fortæller Christoffer Larsen, der er ansvarlig for udviklingen af Asivik og fortsætter: ”Mit klare mål med Asivik er at lave produkter, der kan holde til at blive brugt, og som brugeren har lyst til at bruge - Og produkter, som ikke nødvendigvis behøver at være dyre”.

Det kan lyde enkelt og selvfølgeligt, men funktionaliteten er det helt grundlæggende i Asiviks identitet. Vi oplever desværre oplever, at ikke alle produkter på markedet er lige enkle og robuste, og dette vil vi gøre op med.

Vi har stort fokus på, at dele, der er udsat for stort slid, såsom lynlåse, skal være af en kvalitet og i en dimension, der matcher resten af produktet. Detaljer, som ikke tilfører produktet værdi, skal derimod udelades. Sagt med andre ord: Produktet skal funktionelt være 100% i orden, både når det drejer sig om en rygsæk til minispejderens første weekendtur og et fjeldtelt til 14 dages vandring.

På et mere bogstaveligt plan, er ordet Asivik grønlandsk og betyder sommerlejr eller sommerboplads.

Den rette balance mellem komfort og styrke

Brugeren skal have lyst til at bruge produktet, og derfor er det en udfordring at finde den helt rigtige balance mellem komfort og produktets robusthed. Fx kan man nemt lave en par regnbukser i så kraftige materialer, at den vil kunne holde til brug hver eneste dag 10 år i træk.

Et sådanne par bukser vil dog være meget ubehagelig at benytte. De vil veje mindst halvandet kg og være så stive i materialet, at man ikke kan bøje benene. Det, at brugeren skal have lyst til at bruge produktet, forudsætter også, at brugeren kan overskue og gennemskue produktet hele vejen igennem.

Et Asivik-produkt skal opfylde et reelt behov. Vi ser mange ”smarte” opfindelser, der prøver at løse problemer, som ikke findes. Produkterne skal inspirere til at blive brugt og inspirere til at tage på tur. Om man er stor eller lille, så er det turene og oplevelserne, det handler om - Asivik skal bare gøre det muligt.

Produktion under ordnede forhold

Når man køber et Asivik produkt, er prisen ikke nødvendigvis det primære incitament i sig selv, men prisen kan medvirke til, at kunden føler det som et attraktivt køb.

Spejder Sport producerer Asivik direkte på fabrikker i Europa og Østen, og dermed har vi ikke mange led, der skal tjene på produktet. Asivik bliver produceret hos en lille gruppe af producenter, der hver især er blandt de allerbedste inden for deres felt.

”Vi besøger selv fabrikkerne og udvikler selv produkterne, hvilke giver en rigtig god føling med, hvad der foregår," siger Christoffer Larsen. Kvalitetskontrol og produktudvikling er væsentligt nemmere, når man kan tale direkte med den, der sidder ved symaskinen.

Asivik bliver produceret på to fabrikker i Kina, en på Taiwan, en i Korea og en i Tjekkiet. Fabrikkerne er ikke de billigste i verden, heller ikke de billigste i Kina, men til gengæld er der ordnede forhold, og det håndværksmæssige niveau hos de ansatte er meget høj. Det er jo ikke robotter, der syr Asivik, men mennesker, som vi har respekt for.