Den nemme vej til cykelpendling

Cykel pendling gjort nemt
Vil du gerne snuppe cyklen lidt oftere til og fra job? Måske endda hver dag, selvom der er langt?

Så har vi en god nyhed til dig: Det er nemlig langt nemmere at komme i gang, end man måske skulle tro. Og når først du får styr på rutinerne, bliver cykelturen hurtigt et dagligt break, du vil glæde dig til.

Lyder det for godt til at være sandt?

Det er det ikke, og hvis du læser med her, fortæller vi dig, hvordan du nemt kommer i gang med at pendle og holder motivationen oppe året rundt.

 

Sådan kommer du i gang

Alle med en cykel kan komme i gang med cykelpendling, og det behøver hverken være dyrt, hårdt eller besværligt. Med meget få basisinvesteringer og en solid forberedelsesrutine er du hurtigt i gang, og så kan du altid opgradere, efterhånden som du lægger kilometerne bag dig.


Brug den cykel du har
Det er ikke nødvendigt at investere i en 20.000 kroners racercykel for at blive cykelpendler. Brug den cykel du allerede har, hvis du er glad for den. Det vigtigste er, at den er driftssikker og godt vedligeholdt, for du kan hurtigt forbedre den med nogle få, men mærkbare tiltag.

Et oplagt sted at sætte ind på en ældre cykel kunne være at skifte dækkene til nogle ekstra kraftige af slagsen, f.eks. Schwalbe Marathon Plus (eller noget tilsvarende), der meget sjældent punkterer og har et godt vejgreb.

Dæk som disse har en tyk plastkerne indbygget i selve dækket, der gør, at små sten, torne osv. ikke arbejder sig ind i dækket og fører til en punktering. De er ganske vidst lidt tungere at køre med, men til gengæld kan du nærmest køre over en tegnestift, og det sparer dig altså for rigtig meget bøvl i længden.

Vi har selv brugt dem i adskillige sæsoner, og efter ét års pendling med knap 4.000 kilometer gennem skov og grus blev det kun til én enkelt punktering. SÅ er det altså nemt at være cykelpendler!

En anden ting, der er værd at kaste lidt startpenge efter, er nogle gode skærme. Skærmene holder nemlig ikke kun snask og vand væk fra din ryg – de gør også, at der ikke bliver kastet en masse skidt op på cyklen og ind i kæden, hvilket medfører mere slitage (og mere vedligeholdelse til dig).


Få styr på basisgrejet

Det er nemt at komme i gang med cykelpendling – og det skal ikke være et stort tilløbsstykke rent udstyrsmæssigt. Det er dog nogle få basisting, som vi altid anbefaler, at du anskaffer dig, når du for alvor tager titlen som cykelpendler.


Vælg den fede cykelrute

Valget af din daglige cykelrute kan have stor betydning for, hvor glad du ender med at blive for livet som cykelpendler.

Det er fristende at tage den korteste og hurtigste rute, og hvis du elsker at cykle stærkt og har en supercykelsti nær dig, kan det sagtens være den perfekte rute for dig.

Til gengæld kan en trist rute gennem kedelige industrikvarterer eller indfaldsveje med alt for mange lyskryds hurtigt blive kedsommeligt og intetsigende, og så virker den endnu længere, end den rent faktisk er.

Her kan opmåling på Google Maps være en nem måde at finde nye ruter på. Måske er vejen gennem skoven slet ikke så lang, som du troede, men til gengæld både flottere og sjovere at cykle.


Økonomi

Det er en udbredt misforståelse, at cyklen er et gratis transportmiddel, for det er den ikke. Cyklen er et meget billigt transportmiddel.

Den skal vedligeholdes ligesom alt andet, og hvis du begynder at køre meget på den, kommer der også udgifter til reservedele og reparationer hos cykelhandleren. Fordelt på et år er det dog stadig småpenge i forhold til andre transportmidler.

En god idé kunne være at lægge penge til side hver måned, ligesom du ville have gjort med togkort, benzin osv. Inden du ser dig om, har du flere hundrede kroner på budgetkontoen til din cykel, og det vil ikke føles som en større udskrivning, når den skal til eftersyn eller reparation.

 

Hold motivationen kørende

Når det bliver hverdag på cyklen, og euforien har lagt sig, kan udfordringerne godt begynde at fylde lidt for meget, og alle grundene til, at du overhovedet begyndte at cykelpendle, ryger måske lidt i baggrunden. Pludseligt er det efterår, det regner og cyklen er flad…og hvad gør man så?


Faste rutiner

Først og fremmest gælder det om at have nogle gode, tryktestede rutiner. Rutiner kan være kedelige, men de er i dén grad med til at hjælpe dig afsted på cyklen og fastholde dig i den gode rytme.

Gør derfor dig selv en kæmpe tjeneste og lav en god rutine omkring din pendling. Så er forhindringerne minimale, og du kan begynde at nyde livet som cykelpendler.

Pak tasken, tjek vejrudsigten og læg tøjet frem aftenen før, så du ikke skal stå med det om morgenen. Har du gulvvarme, så spred eventuelt dit cykeltøj ud der i vinterhalvåret. Det er altså lækkert at hoppe i varmt tøj på en råkold morgen.


Cykeltøj med større komfort

Gør pendlingen langt mere behagelig og beløn dig selv med noget vindtæt, åndbart cykeltøj med stor bevægelsesfrihed, som du ikke bliver kold og klam i.

Et par korte eller lange tights, alt efter sæson, vil give dig optimal bevægelighed og en god balance mellem vandtæthed og åndbarhed. Tager du et par MTB-shorts udover har du desuden en ekstra gang vindbeskyttelse, lommer til de ting, du gerne vil have lige ved hånden OG du kan handle på vej hjem uden at skulle stå i kø i stramme tights.

Med et par cykeltights skal du heller ikke bekymre dig om, hvorvidt du får snavs eller olie på dit arbejdstøj, eller om du slider hul på inderlårene.

Inderst på kroppen sværger vi til tøj i merinould, enten kort- eller langærmet alt efter årstiden. Merinould er et fantastisk materiale, der binder fugten, så du undgår at blive kold og klam. Fordi merinould er antibakterielt kommer du heller ikke til at lugte af sved efter blot én tur.

Skal du rigtig forkæle dig selv, så køb et ekstra sæt uldundertøj fra f.eks. norske Devold, så du kan trække i et helt rent sæt midt på ugen.

En ægte lifesaver, der bør ligge i enhver cykelpendlers rygsæk, er Patagonias Nanopuff jakke. Den fylder minimalt, vejer kun lidt over 300 gram og er genial, hvis det bliver koldere, end du troede, eller hvis du skal direkte til et arrangement efter job. Selv hvis det er fugtigt i vejret eller støvregner, holder din Nanopuff dig varm og tør.

Endelig kan en blød halsedisse gøre selv de mest kølige morgener eller blæsende vinterdage til en lun oplevelse, og du behøver således ikke lade vejret ødelægge din komfort som cykelpendler.


Gør cykelturen til en pause

Nogle gange skal fokus væk fra selve cyklingen og hen på al den tid, du pludselig har til rådighed.

Når du først ruller derudaf og er varm og veltilpas, skal du egentlig bare nyde turen og roen. Se det som én lang pause, du har fået foræret, og som du kan bruge på lige det, du vil.

Her kan du fordybe dig i alle de podcasts eller lydbøger, du normalt aldrig har tid til at lytte igennem. Sørg derfor for at tanke din smartphone op med den nyeste krimi, biografien du har hørt om eller den nørdede podcast om fluefiskeri.

På den måde bruger du tiden på noget sjovt samtidig med, at du cykler dig til en sundere og stærkere krop og glemmer alt om forsinkede tog og myldretid.

Nyt grej
Præcis som når sofaen vinder over fitnesscentret, eller når der går længere og længere mellem de tre ugentlige løbeture, skal man ikke undervurdere motivationsboostet som nyt grej kan give.

Og med alle de penge du sparer på transport, må du jo godt snolde lidt ikke?

Nyt udstyr, der kan give dig lyst fortsat at hoppe op på jernhesten, kunne f.eks. være en cykelcomputer eller anden form for tracking. Det behøver ikke være en særlig dyr løsning, og der går hurtig sport i at kunne se, hvor hurtigt du kører og følge dine fremskridt.

Med en GPS eller lidt research på Google Maps kan du også finde en ny rute, hvis du er kørt træt i din eksisterende. Du bestemmer selv vejen, og dét er luksus, man ikke har på motorvejen.


Back-up

Tanken om at komme ud til en punkteret cykel om morgenen, kan godt spøge lidt i bevidstheden, efter at cyklen er blevet dit primære transportmiddel.

Det kan derfor være en god idé at have en billig back-up cykel, hvis økonomien er til det. Det giver en enorm ro at vide, at der står en cykel klar, så du ikke skal tilbage i bussen, hvis din primære cykel strejker, og cykelhandleren først skal bestille delene hjem.

Du kan måske endda overveje, om du skal have henholdsvis en sommer og en vintercykel? Så kan du have de gode skærme på vintercyklen og til gengæld køre helt uden skærme på din sommercykel.

Og apropos det med at have ekstra af noget, så drop lappegrejet og tag ekstra slanger med i tasken i stedet. På den måde kan du nøjes med at skifte hele slangen og være videre på bare fem minutter. Du kan altid lappe, når du kommer hjem eller gemme det til weekenden.

 

Nem vedligeholdelse

I en travl hverdag er det nok de færreste, der gider at stå og rense cykel med piberensere, mens resten af familien er samlet foran X-Factor. Og det behøver du heller ikke.

Vedligeholdelse kan nemlig fint klares, så det er så nemt og overkommeligt – og så du kan blive ved med at være pendler på den lange bane.

Med nogle enkle rutiner kan du vedligeholde din cykel, uden at skulle bruge timer det. Og gør du det til en vane at gøre det hver lørdag eller søndag, er din cykel altid klar og ren til mandag morgen.


Sådan gør du

  • Brug en opvaskebørste til at rense cyklens bagerste tandhjul, kæde og klinger. Kør pedalerne rundt, mens du holder børsten på de steder, du vil rense
  • Tør de forreste klinger og kæden grundigt af med en ren klud, f.eks. et gammelt lagen eller et slidt viskestykke
  • Smør til sidst kæden ved at dryppe én dråbe pr. rulle på kæden. Så er du sikker på, at din kæde ikke bliver fedtet og tiltrækker for meget snask
  • Gennemse dine dæk for småsten, der har arbejdet sig ind i dækkene, og som skal fjernes, inden du tager hul på en ny uge

Udover den ugentlige vedligeholdelse er det en god idé at vaske din cykel grundigt én gang om måneden (gerne hver 14. dag i vinterhalvåret) med cykelsæbe fra din lokale cykelhandler. Det fjerner det værste snavs (og evt. vejsalt) fra alle cyklens kringelkroge.

Én til to gange om året kan du også betale dig fra besværet og sende jernhesten til regelmæssigt eftersyn hos din cykelmand, der gennemgår den, skifter bremsekabler, efterspænder og justerer. Så er du godt på vej til at kunne beholde din cykel (og din pendlertilværelse) i mange år fremover.