Smøring af langrendsski

smoering-af-langrendsski

Den der smører godt, kører godt! Lige præcis det her gamle ordsprog giver jo så meget mening, når vi taler om at stå på langrendsski. Her kan smøringen nemlig afgøre, om du får en dejlig tur på løjpen eller en sur og slidsom oplevelse med bagglid eller ski, der ”klamper”.

Skismøring er en disciplin, der kan gå hen og blive ret videnskabelig og involvere alle mulige (og umulige) ting som stearinlys og sælspæk. Heldigvis kan langt de fleste af os nøjes med en langt mere ukompliceret tilgang til vedligeholdelse og smøring af langrendsski. Det er faktisk slet ikke så svært, så læs med nedenfor og få vores bedste tips.

 

For at give dig de bedste forudsætninger for et fedt skieventyr, får du her en skismørings-guide med alt, du skal vide om smøring, voks og slibning af dit skiudstyr.

 

Basisviden om voks og smøring

Nu hvor vi har fået slået fast, at det med at smøre sine ski er noget, du sagtens kan gøre selv (og i øvrigt skal gøre, mens du er af sted), så lade os tage et kig på de forskellige typer voks.

 

Overordnet findes der tre typer af smøreprodukter med vidt forskellige egenskaber:

  • Glidevoks
  • Fæstevoks
  • Klister

 

Glidevoks

Glidevoksens formål er at sikre det bedst mulige glid. Det er typisk en hård voks, der fås i forskellige varianter alt efter, hvor koldt der er, der hvor du skal hen og stå på langrend.

Glidevoksen gør dels for- og bagskien glat og har dels antistatiske egenskaber.

De fleste skiløbere har oplevet, at kunststof har det med at blive elektrisk ladet på grund af den statiske elektricitet, der opstår, når det er meget koldt, og der samtidig er lav luftfugtighed. Her risikerer skien at ”klæbe” mod underlaget, ligesom hvis der var tale om to elektromagneter, der ikke kan glide ordentligt, fordi modstanden bliver for stor.

Glidevoksen gør simpelthen din sål antistatisk, så du får et langt bedre glid, der ikke stjæler for mange af dine kræfter.

Bemærk! Brug aldrig glidevoks glidevoks på skiens fæstezone. I så fald fungerer fæstesmøringen ikke ordentligt.

 

Fæstevoks

Fæstevoks er den voks, der skal sikre dig det bedst mulige fæste, og afsæt, under skiløbet.

Fæstezonen kaldes også sparkezonen i nogle sammenhænge. I modsætning til glidevoksen er fæstevoksen blød og klistret, hvilket sikrer et godt greb i sneen og et endnu bedre afsæt. Uden fæstevoks kommer du således ikke ret langt (hvis da nogen steder overhovedet) andet end måske ned ad bakke - baglæns!

Fæstevoks laves i forskellige varianter, der passer til forskellige temperaturzoner. Sneens struktur ændres med temperaturen, og det er du nødt til at tage højde for, hvis du vil have det bedst mulige greb på dine ski.

Hvis det f.eks. er iskoldt, og du har brugt en voks, der er for blød, fordi den er beregnet til en højere temperatur, kan du risikere, at sneen vil klistre fast under skien og ”klampe”. Stiger temperaturen derimod, vil dine ski ikke fæstne i sneen og give bagglid, hvis du har påført en hård voks, der er beregnet til lave temperaturer.

 

Klister

Klister er en ofte omtalt undergruppe til fæstevoks, da det også påføres skiens fæstezone. Klister er bare...mere klistret!

Det er der en grund til. Klister er nemlig helt uundværligt, hvis du er ude og stå på langrendsski, hvor der er plusgrader, sjap og tøsne. Det kunne f.eks. være i det sene forår. Her vil du gerne undgå, at sneen klistrer til dine ske og ”klamper”, og du skal bruge en masse energi på bare at komme frem. Det er hér, du skal huske klister til dine ski.

 

Guide: Sådan lægger du voks på skiene

Når du skal i gang med at smøre dine ski, skal du først og fremmest sørge for at have et godt og stabilt smørebræt, som skien kan ligge på, og som giver dig en god arbejdsstilling.

Det er altid fæstevoksen, der påføres først, og derefter glidevoksen. Det er vigtigt, at der ikke kommer glider i fæstezonen, for så vil fæstevoksen ikke binde.

Inden du kommer så langt, er det vigtigt at rense skiene for gammel voks først.

 

Step 1: Væk med gammelt voks

Skrab så meget af den gamle voks af skiene, som du kan, uden at beskadige sålen. Start med rillerne ved at bruge en pen og skrab derefter hele skien og kanten med en skraber (eller en sigel, hvis du er mere rutineret). Påfør så voksfjerner, vent cirka ét minut og tør af.

 

Step 2: Slib med sandpapir

Nu er du klar til at slibe fæstezonen med fint sandpapir (korn #100). Det skal du gøre for at få smøringen til at hæfte bedre og dermed holde længere.

 

Step 3: Udmål fæstezonen

Før du kan begynde at lægge fæstevoks på dine ski, skal du være helt sikker på, hvor fæstezonen går til. Den strækker sig typisk fra hælen og cirka 75 centimeter frem, men det afhænger alt sammen af spændet på skien og din vægt.

Den letteste måde at udmåle fæstezonen på er ved at bruge den gode gammeldags papirprøve. Efter du har renset skiene, lægger du dem på en helt vandret flade. Stil dig herefter på skiene og placer fødderne, så spidsen af tæerne er på skiens balancepunkt. Få så en anden person til at føre et tyndt stykke papir ind under skien, mens du står med neutral vægt på begge ski. Det område, hvor papiret kan bevæges frit, er skiens fæstezone.

Du kan også bruge papirprøven til at afgøre, om spændet i skien er korrekt. Er spændet korrekt, udgør fæstezonen cirka 1/3 af skiens længde, og du kan træde fæstezonen ned og få fæste, ved at lægge vægten over på tæerne af den ene fod (som du ville gøre under frasparket).

TIP! Marker med tusch hvor fæstezonen på dine ski går. Så kan du altid huske det, når du skal smøre dine ski.

 

Step 4: Påfør fæstevoks

Læg en fæstevoks på fæstezonen, der passer til dagens lufttemperatur målt i skyggen. Du får det bedste resultat ved at lægge et tyndt lag voks, som du arbejder ind i sålen ved at gnide en korkklods frem og tilbage ved høj hastighed. Friktionen og varmen gør, at du får en jævn fordeling og overflade. Gentag dette minimum 3 gange, allerhelst 4-5 gange, for optimalt fæste.

BEMÆRK! Er dine ski helt nye, skal du lægge et lag grundvoks på først. Læs mere om klargøring af nye ski længere nede.

 

Step 5: Påfør glidevoks

Glidevoksen påføres glidezonerne (både den forreste og den bagerste) ved at smelte voksen og stryge den på med et voksstrygejern, der varmer hurtigere op og holder varmen bedre end et almindeligt strygejern.

Når voksen er kølet af, skraber du skien ligesom, da du rensede den. Gentag dette minimum 3 gange, ligesom med fæstevoksen, men gerne 4-5 gange. Jo flere tynde lag voks du arbejder ind i skiene med din korkklods, jo bedre får du voksen ind i skien, og jo længere tid holder det.

Afslut ved at give skien en tur med en kobberbørste for at rense mønstret op, så du ikke står på løjpen med en helt glat ski.

TIP! Du kan se, hvornår dine ski trænger til glidevoks. Hvis glidezonen er mat, hvid eller lysegrå, trænger den til at få voks.

 

Step 6: Polering

Til allersidst kan du polere dine ski med en poleringsbørste for at give basen det sidste finish og opnå et optimalt glid.

 

✔️ Klargøring af nye ski

Helt nye ski skal have et lag grundvoks først, inden du putter fæstevoks på. Grundvoksen mætter således sålen og giver de næste lag voks noget at hænge fast i.

Når du har lagt grundvoks på dine nye ski, skal du påføre fæstevoks. Her er det smart at starte med at lægge en hård voks på, der er beregnet til koldt føre. Så har du en god base, hvor du altid (afhængig af temperaturen) kan påføre stadig blødere vokse.

Fidusen er nemlig, at du hvis du lægger en blød voks (til varmere vejr) udenpå en hård voks (til koldt vejr), kan du nøjes med at skrabe den bløde voks af og løbe videre på den hårde voks indenunder, hvis temperaturerne skulle falde undervejs.

Den går derimod ikke den anden vej rundt, og prøver du at lægge en hård voks (kold) ovenpå en blød voks (varm), vil voksen ikke sidde ordentlig fast, og sneen vil klumpe under skien.

 

Gode tips mens du er afsted

Når du først er ude på løjpen og stryger afsted på dine klargjorte ski, kan der meget vel ske ændringer undervejs. Vejret kan slå om, temperaturen kan ændre sig og sidst på turen vil du sikkert også opleve, at skiene ikke helt fæster, som de gjorde til at begynde med, fordi voksen gradvist slides af.

Derfor er det en rigtig god idé at være forberedt.

 

Tip 1: Undersøg vejrforholdene og sneen grundigt

Sne er fantastisk, men sne reagerer også meget prompte på faktorer som vind, sol, skyer mm. Derfor er det godt at kende de vigtigste typer sne, når du skal vokse ski:

Nysne: Er som krystaller med små pigge, der bare ligger som et drys af individuelle partikler og kan give meget høj friktion, når du kommer på dine ski. Det er her, du kan få svært ved at få ordentligt fæste og opleve bagglid, hvis du ikke har valgt den rigtige voks.

Gammel sne: Efter blot 48 timer taler man om ”gammel sne”. Krystallerne i gammel sne er som regel rundere og ikke så piggeformede som i ny sne, og derfor mindre slidstærke. Det er den slag sne, der gerne vil klistre til dine ski og sænke din fart betydeligt, hvis du ikke tilpasser din voks efter de nye forhold.

Våd sne: Når snekrystaller varmes op til 0 grader, begynder de at smelte, og sneen bliver mere ”våd”. Det medfører en større kontaktflade mellem sne og ski, hvor de ligesom ”suger sig sammen”, og du får umådelig svært ved at komme fremad. Her skal du have fat i en mere klistret fæstevoks.

 

Tip 2: Medbring ekstra fæstevoks på turen

Selvom du har gjort alt dit forarbejde og møjsommeligt smurt og poleret dine ski hjemmefra, så kommer du altså ikke udenom at medbringe ekstra fæstevoks. Og gerne til forskellige scenarier rent temperaturmæssigt.

Så er det i hvert fald hverken sneen eller vejret, der skal stå i vejen for din oplevelse. Med en lille kompakt Gripspray, der er fæstevoks på spraydåse, bliver det ikke nemmere at regulere ind efter forholdene. Varm skien lidt op med din korkklods, spray et tyndt lag på skiens fæstezone og fordel laget jævnt. Så er du er good to go.

Det kan måske virke uoverskueligt med al den snak om ændringer i både forhold og voks, men egentlig gælder det bare om at komme ud i sneen og opleve, hvordan tingene virker. Så kan du altid nuancere din smøring senere.

Husk: Smøring gør mester!

 

Rengøring og vedligeholdelse af skiene

En grundig rengøring af skiene er nødvendig, hvis du vil skifte til en varmere voks, eller når skiene skal klargøres til en ny sæson.

  1. Skrab den gamle voks af skiene. Rillerne kan du skrabe ved at bruge en pen, og på de flade arealer, kan du bruge en skraber eller sigel.
  2. Påfør voksfjerner og vent et cirka et minut.
  3. Tør skien af, og du er klar til en ny sæson med voks.

Er du elite skiløber, kan du med fordel huske slibning af ski med jævne mellemrum. For alle os andre på løjperne er det dog ikke nødvendigt at få slebet mønstret op på skiene, ligesom vi heller ikke skal bekymre os om at få slebet langrendsski stålkanter. Medmindre du altså skal ud og stå udenfor sporet, hvor det er meget iset.

 

Valg af smøreprodukt

I Spejder Sport har vi valgt udelukkende at forhandle langrendstilbehør og voks fra schweiziske TOKO. TOKO blev grundlagt for mere end 100 år siden og har i mange år været leverandør til World Cuppen. Vi synes, de har markedets bedste udvalg, og du får en kvalitet, du kan regne med.

 

PFC-fri smøreprodukter

Vi fører kun TOKO’s NF/Non flouro voksserie, der er PFC fri. Al vores skivoks og imprægnering fra TOKO er derfor uden flourcarbon-stoffer.

Det gør vi, fordi vi har en holdning til, hvordan vi allesammen kan arbejde hen imod en PFC-fri fremtid og på den måde passe på vores dyrebare natur. Vi ved efterhånden, at PFC er skadeligt både for mennesker og naturen, og skivoks er oplagt sted at sætte ind.

Vi synes, det er væmmeligt at tænke på, at traditionel skivoks, som indeholder flourcarbon-stoffer, slides af direkte i den smukke hvide sne for så at smelte ned i jorden, når foråret kommer. Det vil vi gerne være med til at stoppe.

 

Smørefri langrendsski

Selvom det er svært at slå både glid og fæstet på en velsmurt klassisk langrendsski, så er markedet for smørefri ski ved at være godt med på noderne.

Smørefrie langrendsski er et oplagt valg til dig, der ikke tager på langrend ski hvert år, eller bare gerne vil have et par ski, som du hurtigt kan tage frem og suse i skoven på.

På klassiske smørefrie langrendsski, eller skindski som de også kaldes, slipper du for at stå og rode med fæstevoks til forskellige temperaturer. Her har man nemlig integreret et smørefrit materiale på skienes fæstezone. Førhen så dette ud som fiskeskæl, mens det på nyere ski mere ligner noget kunstig pels eller skind. Vær dog opmærksom på at du stadig skal smøre glidezonerne (den forreste og bagerste del på skiene) med glidevoks - som minimum ved sæsonstart. 

 

God tur!

Vi håber, at du nu er klar til at give dig i kast med smøring af dine langrendsski og har fået nogle gode tips til din skiferie.

 

Er du på udkig efter påklædning, når du skal ud på langrendsski, så læs også vores guide til valg af langrend påklædning.

Husk også at du altid kan komme ind i butikken eller ringe til vores Kundeservice og få en snak om grej, klargøring og vedligeholdelse. Der er nemlig ikke noget, vi hellere vil end at hjælpe dig godt afsted på eventyr.

 

På gensyn i Spejder Sport!