Vandretur på bryrupbanestien

Bryrupstien

Hvem: Emil Steffensen
Hvad: Dagstur til fods
Hvor: Bryrupbanestien (Lund-Silkeborg)
Hvornår: Februar 2018

Bryrupstien, eller Naturstien Horsens-Silkeborg, er en oplagt rute at vandre eller cykle på, da den i dag både er bilfri og asfalteret.

Indtil 1968 kørte der tog på strækningen, der dengang blev kaldt ”Danmarks Smukkeste Jernbane”, fordi den passerede både morænelandskaber, ådale, lyngklædte heder og gamle bøgeskove.

Emil Steffensen arbejder i Spejder Sport i Horsens og benytter sig meget af Bryrupbanestien, både på cykel og til fods, når han trænger til at bytte biler og larm ud med flot natur og dejlig ro.

Her får du hans fortælling om at vandre hele stien på bare ni timer i februar måned.

 

Afsted efter arbejde

Jeg har besluttet, at jeg vil tage stien og de 60 kilometer i ét hug. Rygsækken er pakket hjemmefra og efter arbejde skifter jeg tøj og tager afsted.

Jeg kører ud til samkørselspladsen i Lund, der ligger cirka seks kilometer nordvest for Horsens. Det er et godt sted at smide bilen, da det ligger tæt på stien, og jeg skal kun gå igennem et lille skovstykke, før jeg rammer den. Klokken er 15.00 om eftermiddagen.

Hvis du går ind mod Lund, er der flere steder at hoppe på stien. Vil du derimod gerne starte helt fra begyndelsen af siten, kan du også starte fra Horsens togstation og gå ud til starten derfra.

 

Gode afmærkninger og overnatningsmuligheder

Bryrupbanestien er rigtig godt mærket, og det er virkelig svært at gå forkert - mest af alt fordi stien er så karakteristisk. Den lille asfalterede bane snor sig igennem det bakkede område, og når den afviger, og man møder en by, er der skiltet godt hele vejen igennem.

Hele stien er 61 kilometer lang og kan sagtens forkortes efter behov, da den nogle gange krydser rigtige veje. Jeg behøver egentlig ikke gå Bryrupbanestien i ét hug - den kan sagtens deles over i flere bidder.

Der er nemlig en del teltpladser samt enkelte shelters på vejen. Turen egner sig også perfekt til at overnatte i hængekøje, da der næsten er træer over det hele. Det skal jeg helt sikkert prøve en anden gang.

 

Naturskønt med flot udsyn

På Bryrupbanestien er terrænet utrolig fladt, hvilket er en stor fordel for udsynet. Man kan se langt, når det går ligeud, og er man ikke så vild med bakker, er stien virkelig et besøg værd.

Ruten er asfalteret, da det er et nedlagt jernbanespor, hvilket jeg for længst har affundet mig med. På trods af den asfalterede sti, er det nemlig meget naturskønt. Selvom stien er flad, er terrænet, som stien bevæger sig igennem, det ikke. Der er bakker til alle sider af stien, og man er ikke i tvivl om, at man går i det nordjyske kuperede terræn, hvis man kigger væk fra stien. Nogle gange glemmer jeg næsten, at jeg går på asfalt, fordi omgivelserne står så meget i kontrast til den grå asfalt.

Bryrupbanestien er blevet mere og mere populær de seneste år. Tidligere har jeg kunnet cykle hele stien og måske kun mødt en håndfuld mennesker på strækningen, hvilket er umuligt i dag. Det er der en særlig årsag til – nemlig genetableringen af Den Genfundne Bro.

 Bryrupstien med sne

Den Genfundne Bro

Jeg holder en lang pause og laver lidt mad ved Den Genfundne Bro, der er en af de store seværdigheder på turen og en af grundene til, at Bryrupbanestien har fået lidt af en renæssance.

Broen blev oprindeligt dækket til under omlægningen til et bredere togspor. Fordi skrotpriserne var så lave, kunne det ikke betale sig at rive den ned og skrotte den, og så man lod den i stedet stå – begravet under jord og sand. Der lå den så gemt i 85 år, indtil man i 2014 gravede den ud og sandblæste den.

Resultatet er blevet utrolig flot. Der gives guidede ture, og generelt er området perfekt til picnic og søndagsgåture med familien.

Interessen for den flotte bro er blevet så stor, at kommunen har måtte lave flere parkeringspladser. Som lokal friluftsentusiast synes jeg, det er virkelig dejligt at se, at de kommunale projekter fungerer og får flere mennesker ud i naturen.

Den Genfundne Bro er et lokalt trækplaster, men den fungerer også som en ”gateway” til alle områdets øvrige herligheder – som f.eks. den stille og flade Bryrupbanesti, som både unge og ældre nu har fået øjnene op for.

 

Veteranbanen

Der er bevaret 5 kilometer af den oprindelige Bryrupbane mellem Bryrup og Vrads. Her kan jeg virkelig anbefale en tur med motortoget, der primært kører i weekender, eller damplokomotivet, der som regel kører i forbindelse med helligdage, jul og sommerferie. Det er en virkelig flot tur igennem skoven, og du kommer forbi flere søer.

På Vrads Station er der et cafeteria, hvor du kan få en tiltrængt forfriskning, når banen er åben.

 

I mål ved midnat

Kort før midnat er jeg i mål, og jeg kan godt mærke, at jeg har gået siden kl. 15. De ni timers vandring kommer til at trække i benene i morgen.

Turen stopper lige foran Silkeborg togstationen, så det er dejlig nemt at sætte sig ind i toget og komme tilbage til Horsens, hvor stien starter – eller hvorhen i landet, man nu skal.


Læs også: Få inspiration til flere smukke vandreture i Danmark

 

Grejet

At pakke til sådan en tur her, på denne her årstid, er altid et tilløbsstykke. Der bliver overvejet alle mulige scenarier, og rygsækken bliver hurtigt fyldt med alt for meget, der slet ikke er nødvendigt. Måske kender du det, hvor man står efter en tur og kigger forundret på indholdet: ”Hvad pokker har jeg tænkt på, da jeg pakkede det her!?”

Øvelse gør heldigvis mester, og jeg er ved at have udviklet en rimelig god standard løsning. Da mine ture typisk er på to dage eller mindre, er det lidt forskelligt, om jeg har sovegrej med, eller om jeg går turen i ét stræk.

Her er, hvad jeg havde på (og med) på min ni timer lange vandretur på Bryrupbanestien:

 

I rygsækken

Læs også: Sådan pakker du dinv rygsæk

 

På kroppenGrej og beklædning til Bryrupstien

Inderlag

Mellemlag

Yderlag

I tilfælde af store mængder regn havde jeg skalbukser og skaljakke med i rygsækken. Begge dele kunne fint tages udenpå det tøj, jeg allerede havde på, for hvis det skulle blive for varmt, kan man lyne ventilationsåbningerne op og få lidt luft - ligesom du også kan med Fjällräven Keb bukser.

Læs også: Alt du behøver vide om merinould

 

På fødderne

På den her tur hoppede jeg i et par vandresko med Gore-Tex. Jeg har en del vandrestøvler, som jeg er glad for i andre situationer, men til de hurtige og kortere ture, som denne, synes jeg, det er helt genialt med Gore-Tex vandresko. De er lette og nemme at løbe i, hvis det skulle blive tilfældet.

På fødderne havde jeg mine superlækre Asivik sokker på med frotté i bunden og dejlig meget uld.


Læs også:
 Sådan vælger du det rigtige fodtøj

 
de bedste vandrestave

I hænderne

Jeg hører til den del af befolkningen, der rigtig godt kan lide følelsen af at gå med vandrestave, og jeg sværger til mine Black Diamond carbon foldestave (med gummidupper selvfølgelig, for man bliver bims af at høre stavene klikke mod asfalten ellers).

Når jeg går med vandrestave, føler jeg, at jeg går en del hurtigere. Derudover er de gode til at af aflaste knæene. Jeg er egentlig vant til at bruge dem i bjergene, men på hurtige vandreture har det hængt ved. Et genialt stykke værktøj, som jeg tror rigtig mange mennesker vil have gavn af - også herhjemme.

 

Mine bedste tur-tips

Bryrupbanestien er langt fra den eneste vandretur, jeg har været på, og derfor kan disse tips også bruges på mere eller mindre alle slags vandreture herhjemme:

  • I Danmark bliver det (sædvanligvis) ikke for alvor koldt, men derfor kan det godt være risikabelt at begive sig ud om vinteren på længere ture. Vær derfor opmærksom på at gå overskuelige ture, så du altid har energi og overskud til at tænke rationelt, selvom du måtte blive presset.
  • Hav altid et overlevelsestæppe eller en lille fibersovepose i rygsækken, når du går i de kolde måneder og måske alligevel får brug for at overnatte.
  • Pak dine ting ind i vandtætte zip-lock bags eller drybags – så slipper du for at skulle slæbe på regnslag til rygsækken.
  • Medbring to drikkeflasker, gerne med en liter i hver. Så kan du tanke vand i byerne, når der er lukket for vandet på telt- og shelterpladserne om vinteren.
  • Tag dig den luksus at holde flere kig-på-fødder pauser undervejs, hvor du tager støvler og sokker af, får luft til fødderne og ser, om de er irriterede eller har begyndende rødmen. I så fald kan du putte vabelplaster på de røde steder. Det er en utrolig nem måde at undgå vabler - selvfølgelig forudsat at du har taget dine forholdsregler om gode sokker og passende fodtøj.
  • Temperaturregulering er afgørende, når det kommer til vandring - specielt om vinteren. Fordi sved hurtigt bliver rigtig koldt, har jeg altid meget uld på som inderlag. Uld kan nemlig suge og bære 30% af dens egen vægt i vand.