Sådan holder du varmen, når kulden bider


Når temperaturen udenfor falder, er det tid til at se på, hvordan du kan holde kulden for (telt)døren og stadig have et aktivt friluftsliv.

Her giver vi dig forklaringen på, hvorfor du måske er kuldskær, hvorfor nogle mennesker fryser mere end andre, og så får du vores bedste tips til at holde varmen i vinterhalvåret, så du stadig kan komme ud og få nogle fede outdoor oplevelser.

Hvorfor fryser jeg altid?

Undrer du dig over, hvorfor dine hænder og fødder altid er kolde? Eller hvorfor du klaprer tænder på en måde, der leder tankerne hen på en stepdansende Fred Astaire?

Lige præcis det med at klapre tænder har faktisk en helt naturlig forklaring. Når vi fryser, forsøger kroppen nemlig at producere varme ved at få musklerne til at sitre. Når denne sitren breder sig til kæbepartiet, så er det, du begynder at klapre tænder uden at have kontrol over det.

Gåsehud kender du sikkert også. Det kommer af, at musklerne ved de små hårsække trækker sig sammen og får hårene til at rejse sig. Egentlig har gåsehuden ingen praktisk effekt for os mennesker i dag, men det havde det for vores behårede forfædre, som var decideret afhængige af den fysiologiske proces. Når hårene rejer sig på et dyr, fungerer det tykke hårlag nemlig isolerende og binder den varme luft til huden. Det er da smart!

Selvom det langtfra er unormalt at fryse, så kan vi hurtigt blive enige om, at det er pænt irriterende. Især når det endelig er blevet pausetid på turen, og du sidder stille for at slappe af, eller når du kryber i soveposen og ikke kan holde op med at ryste. Så kan motivationen for at tage på tur, når det er koldt, godt falde, og det er da ærgerligt!

Der kan være flere grunde til, at du oplever, at du ofte er kuldskær:


Træthed
Du genkender sikkert følelsen af, at du fryser mere, når du er træt. Og den er god nok. Manglende søvn påvirker nemlig både dit stofskifte og din blodcirkulation og gør, at din hjerne ikke formår at regulere din kropstemperatur effektivt nok.

Mild dehydrering
For lidt væskeindtag er en anden klassiker. Det er nemlig vigtigt at opretholde den rette væskebalance, hvis du vil holde på kropsvarmen. Når kroppen er tilpas hydreret, frigiver den også varmen langsommere, og så kan du altså bedre stå i mod kulden.

Manglende vitaminer
En mangel på jern og B12-vitamin kan give problemer med at holde varmen. Begge vitaminer danner og hjælper nemlig de røde blodlegemer, der skal transportere ilt og varme rundt i kroppen. Så hvis du mistænker, at du kunne mangle lidt vitaminer, så smid bare en rød bøf, en fed fisk og en god gang grøntsager på bålet næste gang – eller stegt lever og broccoli, hvis det kunne friste.


Husk at du altid kan smutte forbi din læge, hvis du er bekymret.

Derfor fryser nogle mere end andre

Når vi mennesker fryser, sker der helt konkret det, at hudens nerveceller sender signal til hjernen om ændringen i temperatur. Og det er ikke kun i forhold til hudens temperatur, men også hvor hurtigt denne forandrer sig.

Hvordan vi så konkret oplever kulden er meget individuelt og til en vis udstrækning et spørgsmål om køn og vægt.

Kvinder fryser mere end mænd

Forskere har slået fast, at det er helt almindeligt, at kvinder fryser mere end mænd. Kvinder har nemlig mere varme omkring de vitale organer, og dermed en højere kernetemperatur end mænd, som har en mere jævnt fordelt kropsvarme.

Fordi kvindekroppen ”holder” på varmen indeni, når den ikke altid ud i fingrer og tæer, og derfor er kvinder mere tilbøjelige til at få kolde hænder og fødder.

Dertil kommer at kvinder, i gennemsnit, har en relativ større kropsoverflade i forhold til kropsvolumen. Den kombination giver et større varmetab end hos mænd, der typisk har en større kropsoverflade end kvinder, men til gengæld også en større kropsvolumen til at mindske varmetabet.

Muskelmasse og fedtprocent

Udover den biologiske forskel på mænd og kvinders kernetemperatur, er der også en sammenhæng mellem vores muskelmasse og kuldetolerance.

Mænd har generelt en større muskelmasse, og det gør simpelthen, at de udvikler mere varme. As simple as that!
 
Så hvis du er en frossenpind, kan du med fordel arbejde på at øge din muskelmasse og se, om det hjælper. Det kan også være, at du skal have et øje på dit BMI samtidig. En for lav fedtprocent kan nemlig også gøre, at du er ekstra kuldskær, og så kan et par ekstra kilo måske også hjælpe dig på vej.


8 tips til at holde varmen, når du er aktiv i vinterkulden


Uanset graden af kuldskærhed, så har vi danskere det med at gå lidt i panik, når vinteren og frostgraderne kommer. Vi farer ud og investerer i varmt tøj som f.eks. store parkaer, dunjakker og kraftige vinterstøvler, der kan klare helt ned adskillige minusgrader. Det er måske ikke altid heelt nødvendigt på vores breddegrader.

Og selvom vi i Spejder Sport absolut er tilhængere af en vintergarderobe, der er rustet til alt slags vejr, så er vi altså også ret glade for gode basisinvesteringer, der gør, at du kan beholde din bevægelsesfrihed og holde dig varm igennem vinterens mange udendørsaktiviteter:

1. På med huen

Når det er koldt, mister vi en del kropsvarmen gennem hovedet, og da ører og næse samtidig er mere kuldefølsomme, kan det være ret træls at glemme huen (for at sige det på godt jysk)!  Så gør dig selv en tjeneste og køb en god hue, du kan være glad for i rigtig mange år, f.eks. en varm tolags hue i merinould, der både varmer, sidder godt til ved ørerne og har en fantastisk åndbarhed.

2. Beskyt halsen

Halsåbningen er et andet sted, du skal rette din opmærksomhed mod, når du gerne vil holde på varmen. Der siver nemlig rigtig meget varme ud gennem åbningen på din jakke. Derfor er en god buff, eller halsrør, et køb, du endelig ikke må spare væk. Udover at varme dejligt om halsen og holde på varmen, kan du også trække den op over ørerne eller den kolde næse, når kulden for alvor bider.

3. Påklædning i 3-lag

3 lags-princippet er den mest effektive måde, du kan klæde dig på, når du vil være aktiv om vinteren. Her får du en fleksibel og effektiv beskyttelse mod vind, regn og kulde, og du kan nemt regulere på tøjlagene, hvis du fryser eller får det for varmt. Se bare her:

Inderlag:
Vand er langt mere varmeledende end luft, og derfor er det helt afgørende, at du er tør på kroppen, hvis du vil undgå at blive kold. Når du er aktiv og får sved på panden, skal du derfor sørge for at vælge et svedtransporterende inderlag som det første.

Vi sværger selvfølgelig til uldundertøj til både herrer, damer og børn, for uld bibeholder sin isoleringsevne, selvom det bliver vådt eller fugtigt. Husk både det lange uldundertøj, men overvej også underbukser, trusser og toppe af uld. Fordelen ved uld er nemlig også, at det binder meget luft og derfor virker som et isolerende lag, når du står stille. Og så er uld jo temperaturregulerende, så du kan snildt få glæde af dit uldundertøj året rundt.

Mellemlag:
For at isolere din krop bedst muligt, er det vigtigt, at du vælger et mellemlag, der, ligesom ulden, også binder en del luft. Det kan f.eks. være en blød fleece eller en let dunjakke, der er det letteste og varmeste i forholdt til sin vægt. Selvom dun er varmt, er det dog knap så modstandsdygtigt overfor fugt. Hvis du skal ud i mere fugtigt vejr, anbefaler vi derfor en fiberjakke, som du endda også kan bruge som overgangsjakke i de milde forårs- og efterårsmåneder. Sidst men ikke mindst kan en dunvest være et effektivt, om end lidt overset, mellemlag, der luner torsoen og samtidig giver god bevægelsesfrihed.

Yderlag:
Det yderste lag påklædning skal beskytte dig mod vind og nedbør, og her er temperaturen dit bedste svar på, hvilken løsning du skal vælge.

- Er temperaturen over frysepunktet, skal du have fat i en vind- og vandtæt skaljakke, f.eks. med en 3-lags Dermizax®NX-membran, hvor materialet i jakken arbejder med temperatursvingningerne og dermed åbner sig mere og ånder bedre, når temperaturen stiger.

- Er temperaturen derimod under frysepunktet, behøver du ikke beskytte dig mod vådt nedbør. Her kan du derfor nøjes med en vindtæt softshell jakke eller en anorak, der ikke er vandtæt, men blot vandafvisende. Fordelen ved en vandafvisende jakke kontra en helt vandtæt er, at din krop bedre kan ånde i en vandafvisende jakke, og dermed holder du dig i højere grad tør (og varm) inderst på kroppen.

4. Nej tak til kolde fingre

Iskolde fingre kan være voldsomt irriterende og næsten helt umuligt at komme til livs, når kulden først har bidt sig fast. På grund af den ekstra vægt og det store batteriforbrug kommer vi i Spejder Sport aldrig til at anbefale en løsning som handsker med varme. Til gengæld er vi store tilhængere af linerhandsker, som du kan tage på under dine varme luffer og på den måde opnå øget isolation og dermed også varme.

5. Gode støvler og varme sokker

Fryser du om fødderne, fryser du over hele kroppen, lyder et gammelt ordsprog. Sandhed eller ej, så er kolde fødder bare ikke fedt.

Når kulden kommer, er det derfor en god idé at få fat i et par forede vinterstøvler til damer eller herrer. Har du dog allerede et par solide vandrestøvler, hvor der er plads til en god kraftig sok (og måske endda en liner sok indenunder), kan det i mange tilfælde være nok til at holde dine fødder tørre og varme, så du undgår fornemmelsen af brændende fødder, når du kommer ind i varmen igen.

6. Mad og drikke

Når du er på tur i vinterhalvåret, kan du med fordel tænke i andre drikkevarebaner end den sædvanlige drikkeflaske med koldt postevand. Prøv i stedet at fylde termokanden med varmt saftevand, te eller kakao. Så kan du få noget dejligt varmt ned i maven, når du holder pause.

Husk også at spise godt. Når det er koldt, sætter kroppen nemlig forbrændingen i vejret, og derfor er det ekstra vigtig at få lagt en ordentlig bund, inden du tager afsted – ligesom det er vigtigt at få fyld depoterne godt op, mens du er i gang. Hvis du spiser et solidt morgenmåltid, kan du tit lade en håndfuld nødder og en energibar udgøre din frokost og så gemme det store måltid til om aftenen, så du kan krybe i soveposen med fyldt mave.

7. Vær i bevægelse

Varmt tøj kan desværre ikke gøre det hele selv. Hvis du står meget stille, eller holder længere pauser, kommer du til at fryse før eller siden. I vinterhalvåret er det derfor en rigtig god idé at holde flere og kortere pauser, end du ville have gjort i sommerhalvåret, så du holder dig i bevægelse så meget som muligt.

Trænger du til at sidde ned og hvile benene, så husk at medbringe et siddeunderlag, så du ikke skal sidde direkte på den kolde jord eller den frosne træstamme.

8. Når du kommer hjem

For at du kan holde dig tør og varm næste gang, du skal ud i kulden, så husk at tørre både tøj, sko og støvler, når du kommer hjem. Så skal din krop ikke bruge ekstra energi på at varme et par kolde støvler op, når du tager af sted igen.


Sidst men ikke mindst, så spørg os. Kom ind i butikken og spørg spørg spørg! Vi er eksperter i friluftsliv, og vi har prøvet det meste. Derfor kan vi også altid rådgive dig om alt lige fra varm påklædning til grej og mad på dit næste eventyr.


På gensyn i Spejder Sport!
Udstyr til eventyr

Danmarks største outdoor-kæde med et landsdækkende netværk af specialbutikker, som forsyner friluftsfolket med grej til alle slags ture og aktiviteter.

Kundeservice

Åbningstider:
Mandag-torsdag: 9-15.30
Fredag: 9-15

kundeservice@spejdersport.dk
43 55 35 00

Se e-mærket status her

Spejder Sport A/S   •   Lejrvej 13   •   3500 Værløse