Kanotur i Sverige - Värmland

Familietur i vildmarken

Hvem: Henriette er 37 år, kontorelev hos Vagabond Tours, Brian er 38 år, arbejder som falckredder, Ronja er 6 år, går i 0. klasse

Hvad: Familie på kanotur i vildmarken for første gang

Hvor: Klarelven, Värmland, Sverige

Hvor længe: 4 dage Hvad sker der, når en helt almindelig fynsk familie, uden nogen form for turerfaring, kaster sig ud i at padle 50 kilometer i kano på en elv i den midtsvenske vildmark?

Da Henriette fik tilbuddet om at tage sin familie med på en anderledes ferieoplevelse, tøvede hun ikke med at sige ja.

Læs her, hvor nemt det egentlig er at skifte den traditionelle ferie ud med lejrliv, bålhygge og en familie der kom tættere på hinanden.

En enestående mulighed

Pludselig var der ikke langt fra tanke til handling, for hos Vagabond Tours, hvor jeg arbejder på kontor, var de på udkig efter en børnefamilie, som havde lyst til at tage på en kanotur i Värmland i Sverige og som bagefter ville fortælle om oplevelsen.

Da jeg hørte det blive nævnt på kontoret, tilbød jeg straks min egen familie som kandidat. En kanotur ville være en helt ny ferieform for mig og min familie, da vi kun hidtil har været på charterferier med vores 6-årige datter. Jeg så det derfor som en spændende mulighed for, at vi kunne få en anderledes ferieoplevelse, hvor alt ikke var så forudsigeligt og planlagt – og med masser af frisk luft og nye ukendte oplevelser i den svenske natur.

Begejstring på hjemmefronten

Heldigvis blev min mand og datter meget begejstrede for idéen, og vi gik i gang med at forberede os til turen. Min datter spurgte, om hun kunne få sin iPad med og se Ramasjang undervejs. Hun gjorde store øjne, da vi fortalte, at det kun var på køreturen til Sverige, at hun kunne bruge sin iPad.

Aktiv ferie var nyt for os, og vi havde ikke så meget udstyr. Vi tog derfor på indkøb i Spejder Sport og anskaffede os teltsovepose og liggeunderlag. Disse ting kunne vi også have lejet i Sverige, men vi valgte at købe, da vi var sikre på, at det ikke blev sidste gang, vi skulle på en aktiv tur som denne. Vi købte også lidt praktisk tøj, en vandtæt taske og frysetørret mad, til når det skulle være nemt.

Hjemme i haven slog vi teltet op, tændte bål, lavede snobrød og grillede skumfiduser. Min mand og datter så meget frem til at fiske på turen, så ved siden af teltet og bålet, øvede de sig i at kaste med fiskestang. Sådan tilbragte vi nogle aftener i haven på Fyn, mens vi glædede os mere og mere til at komme afsted.

Fynboer i vildmarken

Endelig kom dagen, hvor vi skulle afsted! Aftenen før havde vi pakket bilen, og klokken halv ni om morgenen sad vi alle tre klar i bilen – spændte på eventyret, der ventede. Køreturen fra Fyn til Värmland er ca. 800 kilometer, og vi sørgede for at gøre køreturen derop til en hyggelig del af turen og gjorde lidt stop undervejs.

Mødestedet i Värmland var en vildmarkscamp, hvor vi ankom sidst på eftermiddagen. Her tog de svenske instruktører godt imod os, og vi blev samlet med de andre, som skulle begynde turen samme dag som os.

Instruktørerne gav os oplæring i padleteknik, og vi fik nogle praktiske tips til turen. Det blev tid til at slå telt op og lave aftensmad over Trangia-stormkøkkenet i den smukke aften, hvor vi nød varmen fra bålet og udsigten over elven.

På eventyr i kanoen

Næste morgen vågnede vi til en smuk solopgang, hvor solen skinnede gennem træerne langs elven, og klokken otte var vi klar ved bussen, som var pakket med kanoer og grej.

Vi blev kørt ca. 50 kilometer nordpå langs Klarelven til Stöllet, hvor kanoturen skulle begynde. Fra samme sted begynder også tømmerflådeture, og her var nogle familier i gang med at få instruktion i at bygge tømmerflåder.

Både kanoer og tømmerflåder kan nyde godt af den lette medstrøm, der er i Klarelven, hvor elvens hastighed er ca. to til tre kilometer i timen. Det var med kildren i maven, at vi fik skubbet kanoen i elven, og nu begyndte eventyret! Vi fandt stille og roligt rytmen og kunne nyde de smukke omgivelser, hvor store grønne træer tronede højt, fuglene fløjtede og fisk hoppede fri af vandet.

Min mand og datter glædede sig over synet af de mange fisk og så frem til at skulle bruge fiskestængerne, som de havde øvet så meget med hjemme. Efter et par timers padlen fandt vi det perfekte sted at spise vores frokost, nemlig en flot lysning med udsigt over elven. Vi sad og spiste frokost og nød solens stråler, mens en tømmerflåde langsomt drev forbi os.

Lejrliv, elge og fiskestangen i brug

Vi padlede et par timer mere denne dag og begyndte at kigge efter et godt sted at slå lejr for natten, og lige dér på en høj sandbanke i lysningen af skoven besluttede vi at slå teltet op. Men det var ikke kun os, der syntes, det var et skønt sted. I kanten af skoven så vi mange spor fra elge, som enten holdt til der eller måske krydsede elven netop dér.

Endelig var det tid til at finde fiskegrejet frem, og der gik ikke mange minutter før mand og datter stod ved bredden med hver sin fiskestang. Imens slog jeg teltet op og slappede af i min luftmadrasfoldestol, mens jeg nød synet af de to, der fiskede.

Om aftenen tændte vi bål og lavede mad. Min datter, Ronja, havde fået til opgave at finde brænde til bålet, som hun og faren tændte, og da ilden havde fået godt fat, bagte vi pandekager, hyggede og snakkede om dagens oplevelser.

Der skal mere end regn til at slå os ud

I løbet af natten begyndte det at regne, men vi lå tørt og godt i teltet. Om morgenen tjekkede vi vejrudsigten og kunne se, at det var en god idé at finde regntøjet frem.

Vi spiste morgenmad i teltet og pakkede tingene. Ronja hjalp med at bære taskerne ned til kanoen, og da alt var ombord i kanoen, begav vi os afsted i den stille regn. En dag med regn kunne ikke slå os ud, og det gjorde absolut ikke turen ringere.

Vi padlede ned ad elven og kom til en lille plads med et shelter og et muldtoilet. Her spiste vi frokost, mens solen kiggede frem. Et øjeblik med ro og tid til bare at være.

Luksus i Ekskärad

Min mand og jeg besluttede at padle til Byns Camping, da vi denne nat gerne ville overnatte i hytte. Det var en lang strækning, som jeg vil anbefale, at man deler over to dage.

Fremme på campingpladsen nød vi et varmt bad og var nu klar til at gå på opdagelse i den lille by Ekskärad. Her kunne vi proviantere i fødevarebutikker, spise på restaurant og se byens smukke kirke med de mange jernkors. Vi var godt trætte, da vi vendte tilbage til hytten og en god nats søvn.

Næste morgen padlede vi de sidste 15 kilometer ned til vildmarkscampen, hvor vi havde parkeret vores bil. Her ville vi slå lejr for natten, hygge med bål og finde fiskestængerne frem. Vejret var skønt, ingen vind og humøret i top, og mens vi padlede, holdt vi øje med bredden for at se, om vi kunne være heldige at spotte en elg eller en odder. Desværre så vi kun spor af dem.

Turens sidste frokost spiste vi ved bredden til lyden af elgenes brøl og fuglenes fløjt. Jeg følte mig enormt afslappet og fri af bekymringer. Måske fordi at turen stort set var mobilfri og uden iPad og tv, hvilket har givet stof til eftertanke i forhold til både fremtidige ferier og hverdagen.

Fremme ved turens endemål gav far og datter hinanden et knus som tak for samarbejdet igennem de 50 kilometer, de sammen havde padlet ned ad elven. Vi tømte kanoen for vand og vaskede den af, hvilket var lige en opgave for Ronja, som hjalp sin far.

Sidste aften – men vi kommer tilbage

Teltet blev slået op for sidste gang, bålet blev endnu en gang tændt og fiskestængerne skulle i brug for sidste gang, for Ronja var efterhånden blevet rigtig god til at kaste snøren ud. Jeg nød en kop friskbrygget kaffe, der selvfølgelig var lavet over bål, mens vi tilberedte vores frysetørrede mad, der smagte skønt og var nem at lave.

Ved bålet snakkede vi om vores oplevelser på Klarelven, og vi var enige om, at dette ikke var sidste gang vi var afsted. Måske vi vil opleve Svartelven næste gang.

Hjemme på Fyn tænker vi nu tilbage på en fantastisk familietur. Som familie var det sjovt at have et fælles mål med turen, der introducerede Ronja for udeliv og naturoplevelser. Det var nemt at have børn med på kanotur, hvor de praktiske ting, som f.eks. bål, brænde og overnatning i telt, blev sjove aktiviteter, der gjorde, at Ronja ikke en eneste gang spurgte efter sin iPad.

6 tips til en vellykket tur på Klarelven

1. Myggenet – de små bæster kan gøre selv den bedste tur til et helvede
  2. Regntøj/støvler – ja, der kan forekomme regnvejrsdage
  3. Godt telt – skal kunne klare mere end bare en regnbyge
  4. Begrænset oppakning – en kano skal pakkes mange gange i løbet af fire dage
  5. Solcreme – solen steger ekstra meget, når I sidder på vandet
  6. Godt humør – hjælper altid, når familien er trætte, og regnen siler ned

Familiens favoritgrej

Henriette: Bergans uldtrøje som både varmer og køler under skiftende forhold

Brian: Vandflaske fra Lifestraw Go, så man kan drikke vand direkte fra elven uden at koge det først

Ronja: Fiskestang og spejderkniv

Fakta om turenFamiliens telt

• Turen begynder på en vildmarkscamp i Värmland, Sverige
  • Turen er på 4 dage/3 nætter og er 50 km lang
  • Kanoguiderne sørger for følgende basisudstyr: Kano, pagaj, svømmevest, spade, affaldssæk, ferskvandsdunk, pak-tønde og topografiske kort
  • Køkkenudstyr og telt kan du leje, og du kan tilkøbe proviant
  • Ca. 800 km i bil fra Danmark
  • Turen anbefales til børnefamilier
  • Turen kan bookes på vagabondtours.dk

Fakta om Klarelven

Klarelven er 460 km lang og går gennem Sverige og Norge, hvoraf 300 km løber gennem Sverige. Klarelven er dermed Sveriges længste elv. Klarelven blev i gamle dage brugt til at transportere drivende tømmer. I Elven kan du fange ørred, gedde, aborre og laks, men husk fisketegn. Vandet i Klarelven løber med en hastighed på 2 km i timen.